Pradeł i Kroczyc

Budowa obwodnic Pradeł i Kroczyc nabiera tempa

Budowa obwodnic Pradeł i Kroczyc nabiera tempa – nowe odcinki DK78 coraz bliżej

 

Trwa intensywna realizacja dwóch kluczowych inwestycji drogowych w regionie – budowy obwodnic Pradeł i Kroczyc, które docelowo połączą się w jeden ciąg komunikacyjny w ramach drogi krajowej nr 78. Projekty te są częścią rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic i mają ogromne znaczenie dla poprawy przepustowości, bezpieczeństwa oraz jakości połączeń drogowych pomiędzy Siewierzem a Szczekocinami.

 

Prace przy budowie obwodnicy Pradeł postępują zgodnie z planem. Nowa trasa będzie kontynuacją budowanej już obwodnicy Kroczyc i stanowić będzie kolejny etap modernizacji DK78. W czerwcu na placu budowy równolegle działały zespoły zajmujące się m.in. formowaniem nasypów, wzmacnianiem gruntu pod przyszłe obiekty mostowe, budową kanalizacji oraz przebudową kolidującej infrastruktury.

Na przełomie lipca i sierpnia rozpoczęto także układanie nawierzchni asfaltowej. Dotychczas ułożono ponad 1,2 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej, a zakończenie prac przy rondzie w Pradłach planowane jest na sierpień. W przypadku sprzyjających warunków atmosferycznych, całość robót przy rondzie zostanie sfinalizowana do listopada 2025 r.

Inwestycja obejmuje:

  • 2,3 km jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego),

  • budowę ronda oraz czterech obiektów inżynierskich,

  • wykonanie dróg dojazdowych, chodników i ścieżek pieszo-rowerowych,

  • instalację oświetlenia drogowego, kanałów technologicznych i urządzeń BRD (Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego).

Zadaniem wykonawcy – firmy NDI z Sopotu – jest również wykonanie przejść dla zwierząt, ekranów akustycznych, systemów odwodnienia oraz nasadzenia zieleni ochronnej. Koszt inwestycji to 64,9 mln zł. Prace ruszyły w styczniu 2025 r., a ich zakończenie przewidziane jest na marzec 2027 r. Obecny poziom zaawansowania wynosi około 10%.

 

Równolegle realizowana jest również budowa obwodnicy Kroczyc. Tutaj tempo prac jest jeszcze szybsze – poziom zaawansowania osiągnął już 21%. W lipcu rozpoczęto układanie asfaltu – pierwsza warstwa podbudowy została położona na dojeździe do ronda w Żerkowicach, następnie wykonano warstwę wiążącą, a obecnie trwa układanie nawierzchni bezpośrednio na rondzie.

Na całej trasie wykorzystanych zostanie około 54 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej, co odpowiada 13 pełnym składom towarowym (około 900 wagonów).

Zakres inwestycji obejmuje:

  • budowę 9,1 km jednojezdniowej drogi klasy GP,

  • dwa ronda i sześć obiektów inżynierskich,

  • drogi serwisowe, ciągi piesze i pieszo-rowerowe,

  • zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie oraz urządzenia BRD.

Realizacja odbywa się na podstawie decyzji ZRID wydanej w kwietniu 2024 r., a prace budowlane rozpoczęto 17 października 2024 r. Inwestorem jest również firma NDI, która wyceniła całość na 162,3 mln zł. Planowany termin zakończenia robót to kwiecień 2027 r.

 

Połączenie nowo budowanych obwodnic Pradeł i Kroczyc utworzy nowoczesny, ponad 11-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 78, który pozwoli na ominięcie terenów zabudowanych. Oprócz skrócenia czasu podróży i zwiększenia komfortu jazdy, inwestycje przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i ochrony środowiska – dzięki licznym przejściom dla zwierząt, ekranom dźwiękochłonnym i retencyjnym zbiornikom wodnym.

To kolejny krok w kierunku nowoczesnej infrastruktury transportowej w województwie śląskim i realna poprawa jakości życia mieszkańców regionu.

 
Zdjęcia: GDDKiA / NDI z Sopotu
Drodzy Czytelnicy,
Macie ciekawy temat, którym chcielibyście się podzielić? Historie, które zasługują na światło dzienne lub pomysł na artykuł, który warto poruszyć?  Czekamy na Wasze wiadomości!
Skontaktujcie się z nami, wysyłając e-mail na adres: kontakt@kulturalnezawiercie.pl lub wiadomość poprzez nasze media społecznościowe. Jesteśmy otwarci na Wasze propozycje i z przyjemnością zgłębimy interesujące wątki.
Tworzymy tę przestrzeń z myślą o Was, dlatego Wasze inspiracje są dla nas niezwykle cenne.

 

 

Zobacz także:

 

Post Author: KulturalneZawiercie.pl

Dodaj komentarz