w Zawierciu

Pociąg na złym torze. Kolejna niebezpieczna sytuacja w Zawierciu

Na stacji kolejowej w Zawierciu doszło do kolejnego incydentu, który mógł zakończyć się poważniejszymi konsekwencjami.

 

Na stacji kolejowej w Zawierciu doszło do kolejnego incydentu, który mógł zakończyć się poważniejszymi konsekwencjami. Pociąg Kolei Śląskich kursujący na trasie Tarnowskie Góry – Częstochowa został omyłkowo skierowany na niewłaściwy tor. Zamiast podążać linią nr 1 w kierunku Myszkowa, skład znalazł się na torze prowadzącym do Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Błąd w porę zauważył maszynista, który natychmiast zatrzymał pociąg na rozjazdach. Po uzyskaniu zgody komisji skład cofnięto i z ponad godzinnym opóźnieniem, kontynuował trasę we właściwym kierunku.

 

Warto przypomnieć, że w grudniu 2024 roku na stacji w Zawierciu oddano do użytku nowoczesną nastawnię. W ramach modernizacji wprowadzono komputerowy system sterowania ruchem kolejowym, zastępując starsze urządzenia przekaźnikowe. Prace obejmowały m.in. montaż dziesięciu nowych rozjazdów z elektrycznym ogrzewaniem, przebudowę około 2 km torów oraz 10 km sieci trakcyjnej. Cała inwestycja kosztowała ponad 90 mln złotych.

Mimo tej modernizacji incydent z błędnym skierowaniem pociągu budzi pytania o niezawodność nowego systemu i możliwe błędy ludzkie. Śledztwo ma wykazać, czy przyczyną zdarzenia było nieprawidłowe działanie systemu, czy też błąd dyżurnego ruchu.

 

To nie pierwszy taki przypadek na stacji w Zawierciu. W październiku ubiegłego roku pociąg PKP Intercity pominął semafor wyjazdowy nakazujący zatrzymanie. W tym samym czasie przez stację miał przejeżdżać inny pociąg, któremu ustawiono drogę przejazdu. Błędne decyzje mogły doprowadzić do katastrofy, ale na szczęście sytuację udało się opanować dzięki szybkiej reakcji pracownika kolei. W wyniku tamtego incydentu doszło do uszkodzenia jednego z rozjazdów, a pociąg jadący do stolicy był zmuszony zatrzymać się na stacji Góra Włodowska.

 

Podobne sytuacje miały miejsce w przeszłości. Przypomnijmy katastrofę kolejową pod Szczekocinami w 2012 roku, gdzie w wyniku zderzenia pociągów śmierć poniosło 16 osób, a 61 zostało rannych. Sąd uznał za winnych dyżurnych ruchu, wskazując na błędy proceduralne i przeoczenia.

Czy modernizacja infrastruktury kolejowej rzeczywiście wpływa na poprawę bezpieczeństwa, czy może wręcz przeciwnie – niesie nowe zagrożenia? Kolejne incydenty pokazują, że konieczna jest szczegółowa analiza wprowadzanych rozwiązań, a także stała kontrola i szkolenie pracowników odpowiedzialnych za ruch pociągów. Bez tego, ryzyko tragicznych w skutkach błędów może nadal wzrastać.

 

źródło: kolejowyportal.pl / własne

Drodzy Czytelnicy,

Jeśli macie ciekawy temat, którym chcielibyście się podzielić, historie, które zasługują na światło dzienne, lub pomysł na artykuł, który warto poruszyć – czekamy na Wasze wiadomości!

Skontaktujcie się z nami, wysyłając e-mail na adres: kontakt@kulturalnezawiercie.pl lub wiadomość poprzez nasze media społecznościowe. Jesteśmy otwarci na Wasze propozycje i z przyjemnością zgłębimy interesujące wątki.

Tworzymy tę przestrzeń z myślą o Was, dlatego Wasze inspiracje są dla nas niezwykle cenne.

 

Zobacz także:

Elemental Strategic Metals oficjalnym sponsorem CMC Virtu VIRET

PLK SA stawiają na odnawialne źródła energii w Zawierciu

Aluron CMC Warta Zawiercie walczy o ćwierćfinał Ligi Mistrzów

Zawiercie – miasto wspomnień i historii

Eleni zaśpiewała najpiękniejsze kolędy w Zawierciu

Post Author: KulturalneZawiercie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *